2016-08-16

Artexis Easyfairs gör stort förvärv i Nederländerna

Artexis Easyfairs förvärvar Evenementenhal från H2 Equity Partners och ABN AMRO Participaties och blir därmed en av världens ledande mötesarrangörer med egna anläggningar.

Artexis Easyfairs, en av Nordens största mötes- och mässarrangörer med huvudkontor i Bryssel, ökar genom köpet av Evenementenhal sitt utbud av anläggningar och arrangemang avsevärt. Evenementenhal organiserar totalt 78 arrangemang och driver tre anläggningar i Nederländerna. Artexis Easyfairs förfogar nu i och med förvärvet över 11 anläggningar (240 000 kvadratmeter) och svarar för mer än 200 arrangemang globalt, varav Malmömässan och Kistamässan i Sverige samt över 50 olika mässarrangemang i Norden.

– Evenementenhal matchar vår nuvarande verksamhet perfekt och det av två viktiga skäl. För det första är Evenementenhal en av de ledande nederländska mötesarrangörerna, och Artexis Easyfairs har redan en stark närvaro och ett utmärkt gott rykte i Beneluxländerna. För det andra är Evenementenhals arrangemang baserade på ett väldigt framgångsrikt heltäckande koncept,säger Eric Everard, grundare och koncernchef för Artexis Easyfairs.
– Förvärvet tar oss till en ny nivå, som kommer att göra oss än mer synliga på marknaden och stärka vår profil som ett av världens ledande företag inom mässor, möten och evenemang,tillägger Eric Everard.

Under 2015 lockade Evenementenhal 10 000 utställare och 600 000 besökare till arrangemang i Hardenberg (ägt), Gorinchem (ägt) och Venray (arrenderat) i Nederländerna samt Bad Salzuflen (arrenderat) i Tyskland. Företaget organiserar 78 evenemang, i huvudsak mässor riktade till företagskunder inom branscher som jordbruk och trädgårdsodling, transport och logistik, fordonsindustri, sjöfart samt bygg och anläggning. Innan det köptes av Artexis Easyfairs, samägdes Evenementenhal av H2 Equity Partners Fund, ABN Amro Participaties och två minoritetsägare. 
– Mässmarknaden blir alltmer internationell, därför har detta också stor positiv påverkan för våra kunder i Norden. Både när det gäller internationella mässkoncept som vi nu kommer att ta hit, men också att följa med oss ut på våra mässor i Europa, säger Peter Wanderydz, Nordisk koncernchef för Artexis Easyfairs.

Eric Everard betonar hur mycket de två organisationerna har gemensamt:

  • Helhetsarrangörer som kombinerar arrangörskap och drift av mötesplatser
  • En heltäckande modell som gör deltagande enkelt och prisvärt för företag i alla storlekar på regional och nationell nivå
  • En affärsmodell som underlättar kontaktskapande och nätverkande för näringslivet och den offentliga sektorn
  • Företagen kompletterar varandra när det gäller branschinriktning

Genom förvärvet av Evenementenhal kommer Artexis Easyfairs att ha 700 anställda, som årligen arrangerar fler än 200 evenemang med 26 500 utställare och som driver 11 mötesplatser med en nettoyta på 240 000 kvadratmeter.

För mer frågor kontakta:
Peter Wanderydz, nordisk koncernchef, Artexis Easyfairs, 0707-12 20 63, peter.wanderydz@easyfairs.com
Om Artexis Easyfairs
I linje med vår mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för företagen och samhället att besöka framtiden genom att skapa åtråvärda mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Genom Easyfairs arrangerar koncernen idag 200 arrangemang i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Österrike, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA).

I koncernens nordiska region ingår varumärken som Apotek & Egenvård, BostadsrättsMässan, Byggmässan, Caravan Stockholm, Comic Con, e-Commerce, Elmässan, Ekobygg, Ekonomi & Företag, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, ICTexpo, Microsoft TechDays, MVTe, Möten & Events, Promotionmässan, Restaurangexpo, SETT, Shop Nordic, Sign & Print, Sportfiskemässan, Talous och VVS-mässan.

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen, Mons, Stockholm och Malmö). Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner euro. Läs mer här.

Fler nyheter


För pressfrågor rörande Malmömässan, vänligen kontakta:

VD, Malmömässan
Lasse Larsson 
070-515 50 60